fredag 5 augusti 2011

Vad jag pratar om löpning


Min chef sa till mig att jag skulle läsa den här boken.
- Den handlar om vad en man tänker då han springer maraton, sa hon. Du kan ju läsa och berätta sen vad du tycker om den, du som springer så mycket.

I veckan kom tiden då jag tog upp boken. Som vanligt är jag lite trög med att börja med böcker, men så gott som alltid när jag satt igång blir jag fängslad. Lite inspirerad också. Sprang 15 km igår och 14 km i förrgår. Allt är inte bokens fel då, men...

Haruki Murukami har många bra sidor och intressanta ställningstaganden till träning. Han springer så gott som varje dag och tycker det är positivt att han måste träna, så att han inte ska bli fet. Vissa människor behöver ju inte träna utan är smala ändå. Dessutom förlänger man förhoppningsvis sitt liv och mår bättre då man håller igång. Man kan inte tvinga någon att gilla löpning utan det är något som måste kännas naturligt för en själv.

Vi tog oss ut till ett bad idag med. Sista spurten så att säga. Läste med ett öga och höll ett öga på barnen med det andra.

 

Mitt ena knä bestämmer hur jag ska träna. Opererade det för fyra år sen och sakta men säkert går det att träna mer och mer. Det måste vara varierad träning, inte bara löpning varje dag, och helst stretching efter varje pass.

Bilden är arrangerad.

Cyklingen är en träningsform som passar i sommarvärmen. Cyklade ett "hemlängtanpass" idag på 33,5 km. Det ger en kick även att cykla, men inte precis då det är motvind... Fick i alla fall se många fina fjärilar och en rovfågel på min hemfärd. Hade tyvärr inte kameran med då.

Den här sommaren har varit fylld av träning. Visst mår jag mycket bättre. Inget snack om saken.

Inga kommentarer: