lördag 20 augusti 2011

Förberedelse

http://www.lidingoloppet.se/sv/Om-Lidingoloppet/Nyheter/Toppa-formen-pa-atta-veckor/

Jobbet igång. Tar en del energi, men mestadels positivt och nu har jag hamnat rätt i tillvaron. Inspirerande att känna det.

Träningsupplägget måste bli ett annat nu. Hela sommaren har jag tränat nästan varje dag med ganska mycket mängd och varierat. Grunden finns där.

Vill vara förberedd inför Lidingöloppet. Ska orka springa i ett högt tempo, vara stark i backarna och vara uthållig. Det sistnämnda tror jag att jag har i mig. Jag orkar. Ont får det göra. Jag har ju fött tre barn. Njutningen och det roliga följer med som en bonus.

Nu är det tänkt att det ska bli mer kvalitet i träningen och inte lika mycket mängd. Testade en ny variant i onsdagskväll. Efter uppvärmningen blev det snabba intervaller, 10 x 70 sek:s med 20 sek:s vila emellan. Helt okej gick de, men snabbheten behöver förstås fortfarande slipas på.

Efter en kvarts löpning utmanade jag Galgbacken. Förlängde den lite med en utförslöpa för att sträcka ut på slutet. Intervallen skulle ta två minuter. Fem ggr hade jag bestämt att jag skulle kämpa upp. "Förberedd" var mitt mantra. Stärkte mig då det var som brantast och jobbigast.

Avslutade med fortsatt löpning i ett bra tempo. Till min förvåning kändes det lätt att springa även mot slutet. Löprundan hade blivit ett halvt Lidingölopp. Får öka på längden på passen nu...

Hittade en formtoppning på Lidingöloppets hemsida. Det kan vara en vägledning.

Inga kommentarer: