lördag 30 juli 2011

O-ringen: Etapp 5

Etapp 5
Den sista etappen hölls på flygfältet i Mohed med promenadavstånd till tävlingsarenan. Lite förkylning på gång i vårt läger och dottern fick stanna kvar vid husvagnen med faster. Minstingen ville absolut på den arrangerade barnpassningen på tävlingsområdet för att snickra båt. Min obligatoriska kaffekopp hann jag stjälpa i mig innan jag stack iväg med H12-sonen till start.

Startområdet där klassen H 12 skulle starta sjöd av spänning och nervositet. Jaktstart är att man startar så långt man sammanlagt ligger efter ledaren då fyra etapper genomförts. Det gällde att hålla koll på vilken nummerlapp man skulle ha om man låg bland de 15 bästa och sedan att gå fram i tid till starten då namnet blev uppropat. Inte alltid så lätt då man är tolv år och lite spänd. Fick påminna en stackare som stod och stirrade rakt fram... Well, well, min son kom iväg som sjua och då skulle jag ju helst ha velat rusa till målområdet för att vänta in honom, men jag skulle knappast ha hunnit tillbaka för det var 1700 meter till målet.

Det var bara att värma upp lite till! Min rygg hade inte varit så bra de senaste dagarna så jag ville bara komma ut och njuta av den fina terrängen. Efter att ha joggat vidare till min start och druckit några extra glas vatten (en uppvärmning på över en timme kräver ju det) så var det min tur att sticka iväg som 32:a i D 40. Ryggen kändes lite bättre och jag lyckades gå rätt på de flesta kontroller. Jag kom i mål som 30:e, vilket efter omständigheterna får vara okej.

När jag kom i mål gick jag raka spåret till resultattavlan för att kolla hur det gått för resten av familjen. Sonen hade kommit in som 10:a vilket han får vara jättenöjd med. Min man hade gått ut i ledning och det visade sig att han lyckats riktigt bra och hunnit först över mållinjen i sin klass.

Då återstod bara den så kallade sjätte etappen, det vill säga O-ringenfesten. Långbord och fika med klubben som vanligt. God och extra fin tårta vinnarna till ära! Ungdomarna hade sett fram emot discot och firade till sent på småtimmarna. Musikdunket sövde mig även denna natt såsom några andra nätter förut i sommar... men lite bättre än Nanne Grönwall var det. ;)


Sammanfattningsvis har O-ringen i Hälsingland 2011 bjudit på superfin terräng och bra arrangemang. Vädret blev bra med sol och värme från tisdagen. Min egen insats kunde varit bättre, men det är inte lätt att gå jämnt och orka tävla på topp i fem dagar. Bittert, eftersom jag kände att det gick så lätt att springa i två etapper. Sen blev det total förvandling, segt att springa och ont i ryggen under de tre följande etapperna.

Det blev några riktigt korkade bommar också, liksom för 30 år sen, men korv med bröd har jag klarat mig utan. Testade att äta kolbulle efter sista loppet, men jag tyckte inte det var speciellt gott. Smakade ungefär som fläskpannkaka. Colan var godare. <3

Inga kommentarer: