måndag 18 juli 2011

Formtoppning

En formtoppning börjar ta form inför O-ringen. De fyra första veckorna på min ledighet har varit helt okej ur träningssynpunkt. Varierande med löpning, simning, styrketräning, cykling och lite orienteringsteknik. Min kropp klarar inte av att vila för att komma i form, så är det bara. Mitt högra knä trivs bäst då det blir träning och stretching så gott som varje dag. Den här veckan planerar jag så här:

Måndag: Fm. Löpning, intervaller 6 x 2min + styrka
        Em. Orientering

Tisdag: Fm. Crosstraining
        Em. Orientering

Onsdag: Löpning 80 min. + styrka

Torsdag: Löpning intervaller 10 x 70*20

Fredag: Orientering/jogg + styrka

Lördag: Jogg/orientering

Söndag: O-ringen etapp 1

Måndagens två pass har nästan genomförts helt enligt planerna...

Eftermiddagspasset skulle genomföras från Sandviksbadet (bad-träning igen). Innan tog vi en tur till Nynäs Slott och tittade på utställningen "Älskas...ätas", bondgårdsdjuren och alla fina blommor. Det blev också en fika på Orangeriet.


Min egen slottsfina lavendel.

Allt bra så långt. Det började regna, men vi åkte ändå till badet. Jag stack ut i skogen och de andra stack till badplatsen.

Idag skulle det i alla fall bli fokusering på rätt sak: orienteringen och att hitta mitt flyt! Gårdagens träning hade ju blivit lite blaha, blaha av kantarellplockningen. På väg till min start genom skogen lyste det gult, gult. Kantareller. Jag noterade var de fanns på kartan, men sprang vidare - duktigt!

Det är en fördel om man ska till starten att man hittar dit. Jag bommade starten helt enkelt. Började fundera på vildsvin istället. Det mullrade i buskagen och det var ganska mörkt mitt i Nynässkogen. Jag såg uppbökad jord av vildsvin vart jag än tittade.

Vildsvin är inte mina favoritdjur. När jag gick i första klass så drunknade ett vildsvin i en å nära skolan. Vi fick gå dit och titta på vildsvinet som låg på isen (då var det vinter). Sedan lät vår rektor stoppa upp djuret och ställde det i vår matsal! Min pappa fick följa mig till skolbussen varje morgon i ett halvår efter det här.

Det kom inga vildsvin. Till slut, efter att jag börjat prata högt med mig själv, förstod jag var jag var. Jag hittade starten och hann springa till tre kontroller. Positivt sett så spikade jag (= hittade jag direkt utan att bomma) en kontroll. Det är lurigt här.

Vände hemåt och kantarellstället jag sett spikade jag lätt. Började plocka svampen i kartplastfickan, ställde mig upp och tittade... hittade ett ställe till och ett ställe till. Stora, gula och fina!



Regnet öste ner och jag skyndade mig tillbaka till min stackars familj som väntade på mig. Vid Sandviksbadet gick det ingen nöd. När jag kom dit var det dags för ett dopp igen och jag skulle vara med var det bestämt. Okej, inga andra på stranden idag (märkligt) så det var bara att dra av sig kläderna och hoppa i böljan den blå. Håller med min äldsta son om att det här är den bästa badplatsen häromkring. Bra sandbotten och en fin flytbrygga.

På hemvägen var vi alla trötta, men middagen var ju redan införskaffad. Lite bastu på det och så kommer vi att somna sött ikväll.




4 kommentarer:

Lotta sa...

Hej Marika! Mysig blogg du har. Vad fina bilder du tar! Lycka till i o-ringen.
Kram Lotta

kikamarika sa...

Tack Lotta! :)

Johanna sa...

Tack för besökte igår! Jättefin bild på dig när du springer på fjället den gillar jag.

kikamarika sa...

Tack så jättemycket själv Johanna. :) Fjäll-frihet!