fredag 15 juli 2011

Fjälltouren

Efter Vansbrosimmet tog vi en tur till Sälen för att campa och fjällvandra. Vi hittade ett vindskydd vid en fjällbäck där vi slog upp vårt tält. Barnen satte genast igång att utforska bäcken. Den var ganska grund och hade rent, klart vatten.

Efter en god natts sömn packade vi ihop alla attiraljer och begav oss till Hundfjället. Vi startade med att gå längs Trollstigen där det finns över 600 träsnidade trollfigurer, djur och även flera inredda stugor med olika teman. Jag gillade skolan bäst (surprise). De hade också igång ljudet på trollen som fabulerade och berättade sagor. Vad lätt det var för barnen att ta sig uppför den branta backen då det hela tiden dök upp nya träfigurer längs stigen.

När Trollstigen var slut tog vi en fikapaus för att sedan ta oss uppför den brantaste delen till slutet av liftarna. När vi väl kom upp på kalfjället planade det ut och så småningom såg vi toppen. Humöret i vandringsgruppen började bli något varierande, men en död och en levande fjällämmel förhöjde upptäcktslustan...

När vi väl var uppe tog jag en liten sväng på kalfjället medan resten av familjen tillagade och åt lunch. Härligt att jogga över öppna landskap! Den här trippen hade jag längtat efter sedan jag sprang O-ringen 2008. (Då hade jag inte precis tid att springa och njuta av det böljande landskapet...)

Nedfärden från fjället gick lite lättare! Fem timmar hade vi varit ute och då var det rätt skönt med bad och korvgrillning innan vi letade upp en ny plats att tälta på.

Inga kommentarer: