måndag 25 juli 2011

O-ringen: Etapp 1 och 2

Etapperna 1 och 2 på O-ringen är genomförda. Mycket stenar i backig terräng är riktigt klurigt. Det finns också tallhed där det bara är att spruta rakt på allt vad tygen håller.


Etapp 1

Etapp 1 i min klass D 40 gick okej igår, men jag var inte nöjd. Det var tre kontroller med massor med detaljer att läsa på i början. Jag hade svårt att se tydligt och glömde bort att använda förstoringsglaset på kompassen. Jag tolkade allt som jag inte visste vad det var till branter av någon konstig anledning. Två stenar flöt ihop och blev en brant, ja en stig blev till och med branter på rad... Hm! 18:e plats i "elitklassen" D 40 är ju inte dåligt, men jag vet att jag kan bättre.

Så idag var jag rejält sur! De där hornen i pannan växte fram...Jag sa innan start att om jag inte det funkar med förstoringsglaset idag så går jag och köper glasögon att springa med. De kan jag lära mig att använda och de kanske funkar bra bara det inte regnar, för då immar de igen.

En tyst minut på tävlingscentralen i Glössbo kl 12.00 tillsammas med flera tusen andra orienterare fick mig att inse bagatellen i det hela med mina små problem. Det var som om en ljummen vind for över målområdet. Rörande. De flesta av oss vet hur det känns att mista en nära och vi känner sorg med alla som har mist någon anhörig i massakern i Norge.

Kändes inte så bra på väg till start, men trevliga samtal med några vänner gjorde mig på bättre humör och dagens lopp blev kämpa, kämpa, springa, springa, vara noggrann och använda förstoringsglaset när jag närmade mig kontrollerna. Ett störtregn på slutet gjorde att det blev lite svårt att se, men det var också ganska skönt att få en dusch. Dagens lopp: placering 7. Jättenöjd.

Nu ska vi fira min man som fyller år och han har även vunnit två etapper på raken i sin klass H 40. Äldsta sonen går också bra, tvåa igår och sexa idag. De två yngsta har sprungit miniknat tillsammans med faster och hennes man, lekt med kompisar, spelat fotboll, cyklat, med mera...

Imorgon har vi passande nog en vilodag. Mera vänner att träffa och umgås med, ska bli kul! :)

1 kommentar:

moster sa...

roligt att läsa vad duktiga ni är!